06-36064043 marc@marcnickel.nl

“Wat, meen je dit echt?” Moet ik dit seriéus opvatten?” Mijn toon wordt luider. Mijn ogen zijn strak op hem gericht. Mijn hoofd hangt pal voor de zijne. En toch zitten we op vele kilometers afstand van elkaar.

Online expeditie

Welkom in de wereld van het online trainingsacteren. Sinds de uitbraak van het virus – waarvan ik de naam amper mijn strot nog uit krijg – en de maatregelen, vraagt een aantal klanten om deze online variant. Ook ik kreeg het afgelopen half jaar deze verzoeken. En ging op ‘online expeditie’.

Kijken naar een webcam en een gezicht erbij inbeelden, dat lukt me vrij gemakkelijk. Een ander verhaal is het tegelijkertijd de webcam aankijken, als het vanuit mijn ooghoek observeren hoe de deelnemer non-verbaal op mij reageert.

Multifocale ogen

Het beeld van een multifocale bril schiet door mijn hoofd. Als ik nou eens multifocale ogen had, zou dat mijn werk als trainingsacteur in online klussen gemakkelijker maken? Of het ook verder in mijn dagelijks leven wenselijk zou zijn, is dan weer een tweede.

Ik had het me nog zo ingeprent. Als ik op een grotere afstand blijf van de webcam, valt het minder op als ik met mijn ogen van de webcam naar het scherm en terug ga. In mijn rol van dominante zakenpartner reageer ik echter op de onhandigheid van de cursist. En zoek dus de confrontatie.

Afstand tot de webcam

Vanuit mijn ooghoeken zie ik zijn verstrakte gezicht. Ook hoor ik hoe hij stamelt, zoekt naar woorden en zich dan langzaam herpakt. Ik beloon zijn mooie, overbruggende vragen door kalmer te worden en naar achteren te schuiven. En passant maak ik het zo voor mij ook wat gemakkelijker.

Het leerpunt pik ik mee voor mezelf en zet me ook aan het denken. Het feit dat ik mijn dominante gedrag doortrok in deze fysieke reactie, duidt erop dat het voor mij écht was. Ik keek naar de webcam en zag het gezicht van de deelnemer pal voor me.

Effect

Dat gezicht ziet er nu een stuk opgeluchter uit. ,,Man, wat was jij heerlijk irritant”, zegt hij lachend. Zowel hij als de observanten zijn positief over de oefening. Mijn feedback ín de rol kwam over. Kennelijk heeft het naar voren schuiven richting de webcam wel het beoogde effect gehad.

Terwijl de ene trainer de volgende oefening met de cursisten voorbereidt, nemen de andere trainer en ik onze rollen hiervoor nog even door. We constateren dat onze beide achtergronden nogal blanco zijn voor de academische en belezen personages, die de cursisten voor ons hebben bedacht.

Setting

De trainer wandelt met zijn laptop naar een andere ruimte, ik verschuif mijn tafel met laptop richting een boekenkast. Het effect dat deze veranderde achtergronden op de deelnemers heeft, is zowel zichtbaar als hoorbaar bij hen tijdens de oefening.

De middag vliegt voorbij, in dat opzicht is het net een live klus. De deelnemers benoemen bij de afsluiting dat ze veel hebben geleerd in deze module en uitkijken naar de volgende. Die zal – is hun verwachting, is hun hoop – live zijn. Kunnen we elkaar ook eens in levende lijve meemaken.

Live koffie

Tijdens onze gezamenlijke evaluatie over deze module hebben we het onder meer over de laatste opmerking, die door een groot deel van de deelnemers werd gedeeld. De module liep immers goed, de deelnemers zijn tevreden. Waarom dan toch hun hoop dat de volgende live is?

Al napratend merken we dat we alle drie dit gevoel wel herkennen. Een mooie kapstok om verder te praten over live trainen, online trainen en de verschillen ertussen. Dan zegt een van hen: ,,ik heb zin in een gezamenlijke live koffie, jullie?” Na ruim een half uur nippen we aan hete cappuccino’s.