,,O dat is vervelend, heeft u een legitimatiebewijs bij u?”
In één adem door zegt de cursist het tegen me. We zijn amper een halve minuut geleden gestart met de oefening. In opgewonden staat binnengekomen, heb ik min of meer plaatsgenomen op de stoel tegenover hem. Al zit ik er meer op te wippen en stuiteren dan dat ik daadwerkelijk zit.
Toegegeven, de cursist heeft goed opgelet tijdens de theorielessen. Bij het opvangen van iemand – zoals ik, die in mijn rol zojuist een klap voor mijn hoofd heb gekregen tijdens het uitoefenen van mijn beroep – behoor je empathie te tonen. Dat kan door te zeggen dat het vervelend is.
Echter, doordat hij vervolgens direct ter zake komt en me bestookt met allerlei inhoudelijke vragen stuiter en wip ik zo’n beetje de hele oefening door. De cursist raakt onrustig als gevolg van de door mij neergezette onrust en vergeet mede hierdoor op allerlei zaken (door) te vragen.
Zonde en onnodig, want de betrokkenheid is er wel degelijk. Dit zie en hoor ik door de lichaamstaal, het oogcontact en de wijze waarop hij zijn vragen stelt. Bij mijn feedback geef ik deze zaken terug, met als aandachtspunt: ,,Ik kon voor mijn gevoel mijn verhaal niet écht kwijt.”
Hoe anders verloopt het daarna bij diens collega. Direct bij binnenkomst benoemt die al dat ze ziet dat ik onrustig ben. Na de open vraag ,,wat is er gebeurd?” barst ik los en loop in zo’n anderhalve minuut helemaal leeg.
Tijdens die anderhalve minuut heb ik al verteld wat er is gebeurd, waar dit is gebeurd, door wie en hoe laat. Tegelijkertijd word ik in mijn rol dankzij het stoom kunnen afblazen rustiger. De cursist heeft allerlei haakjes om op door te vragen en krijgt moeiteloos haar verhaal rond.
Het klinkt gemakkelijker dan het is, iemand ‘gewoon’ diens verhaal laten doen. De doelgerichtheid ligt immers vaker dan eens op de loer. Soms gepaard gaande met de stress dat iets binnen een bepaalde tijd af moet. De ironie is dat de tweede cursist nog eerder klaar is met de oefening ook.
En dat legitimatiebewijs? Daar vroeg zij me ongeveer tien minuten na aanvang nog eens om.