06-36064043 marc@marcnickel.nl

Nu ga ik jullie vertellen hoe je een persbericht niet in de krant krijgt, trap ik de Masterclass af.

Het wordt iets stiller in de ruimte. Een cursist blijft me strak aankijken. Haar buurman kijkt nog op zijn notitieboek, om enkele seconden later met een rukje zijn hoofd omhoog te bewegen. Een derde fronst de wenkbrauwen.

Masterclass

We zitten bij de Masterclass ‘Persberichten schrijven & omgaan met journalisten’. De cursisten zitten allemaal op anderhalve meter van elkaar en hebben de handen gedesinfecteerd. Coronaproof gaan we aan de slag. Ondanks de afstand wordt het gezellig en leerzaam, zeggen de cursisten later.

Zo vertel ik over hoe ik bij het Algemeen Dagblad een persbericht ontcijferde. Immers, vanwege de gebruikte archaïsche taal beleefde ik het meer als ontcijferen dan als het lezen ervan. Om na dit ontcijferen tot de conclusie te komen dat de nieuwswaarde van het persbericht nihil was.

Hoezo mijlpaal?

Het is niet handig om in een persbericht te spreken over een ‘mijlpaal’, terwijl die er helemaal niet is. Een beetje journalist prikt hier doorheen. Dat geldt ook voor de begeleidende tekst ‘graag per ommegaande publiceren in uw medium’, die ik nog veel te vaak zie.

Ook het persbericht als zoekplaatje is een goede formule om het niet in de krant te krijgen. Ik vertel tijdens de Masterclass over een naar De Gelderlander verzonden persbericht, met een ellenlang historisch verhaal en helemaal onderaan dat een landelijk bekende politicus een lezing geeft.

Patatzak

Laat de journalist niet zoeken, houd ik de cursisten voor. Zet het nieuws prominent bovenaan, want dat is het belangrijkste. Dit vormt een mooi bruggetje naar mijn tweede onderdeel, hoe je jouw persbericht wel in de krant kunt krijgen.

Tijdens mijn postdoctorale opleiding voor dagbladjournalistiek (PDOJ) keek ik nog tegen een getekende patatzak aan. Nu teken ik deze zelf op een flip-over, met de begeleidende woorden ‘De lekkerste frietjes zitten bovenin, net als het belangrijkste nieuws. Meld dit dus als eerste.’

In huid van journalist

Nadat ik de cursisten heb voorzien van meer tips zoals ‘houd het kort en bondig’ en ’trek de aandacht van de journalist’, mogen ze deze tips ook in een oefening uitproberen. Ze gaan een live of telefonisch gesprek aan met mij in de rol van een journalist.

Met veel plezier kruip ik in de huid van diverse collega’s en test zo de cursisten. Zowel tijdens als na de oefening geef ik ze feedback over hoe ze een live of telefonisch gesprek met me aan zijn gegaan.

Blij huiswaarts

Met tips, handvatten en een lach op hun gezichten keren de deelnemers huiswaarts. En ikzelf ook, tevreden terugkijkend op een live, geheel coronaproof gegeven Masterclass.